Yazan: Yaşar Alkan
02/18/05
Okul öncesi dönem bireyin doğumundan ilköğretime başlangıcına kadar olan süreyi kapsar. Bu dönemde çocukların bir çok ihtiyacı vardır. Çocukların bu ihtiyaçları yetişkinlerce karşılanmak zorundadır.
Okul öncesi dönem yaşamın temelidir. Bu yargı okul öncesi eğitimin temel ilkeleri arasında yer alır. Doğum öncesi ve 0-6 yaş arası insan yaşamı için çok önemlidir. Uzmanlarca benimsenen görüş çocuğun doğumu ile birlikte yaşadığı ilk saatler, ilk aylar ve ilk yıllardaki beslenme bakım ve ilginin önemli olduğudur.
Füsun AKKÖK yazdığı makalede erken çocukluk eğitiminin önemini vurgular. Akkök farklı özellikteki çocukların erken dönemde aldıkları eğitimi, çevrelerinden aldıkları tepkileri onların ileriki yaşantılarında neler yapabileceğini belirlediğini anlatır.
Yine kaynaklar, okul öncesi dönemde anne babaların çocukların gelişiminde çok etkili olduklarını vurgulamaktadır. Çocukların aileleri çocukların ilk eğiticileri durumundadır. Erken çocuklukta birey zamanının büyük bölümünü ailesi ile geçirir.
Okul öncesi eğitimin önemini vurgulayan bir düşüncede, okul öncesi dönemdeki bir çocuğa yeterli imkanlar sağlanmadığında çocuğun ileriki dönemlerde eksikliklere sahip olacağı ve bu eksikliklerin giderilmesini çok güç olacağı şeklindedir.
Engelli Çocuklarda Okul öncesi eğitimin önemi ve erken eğitim
Normal çocuklar doğduktan sonra okul çağına kadar bir çok şey öğrenirler. Yaşadıkları dünyayı tanırlar, insanlarla etkileşim kurarlar ve bir çok gelişim alanında olumlu davranışlar kazanırlar. Ancak, engelli çocukların gelişim alanları normallere göre önemli farlılıklar gösterir. Engelli çocuklarında gelişim alanlarının normaller gibi olması isteniyorsa eğitimlerinin programlanmaları gerekir.
Erken eğitim kavramı, çocuğun gelişim alanlarındaki olumsuzlukları gidermek için yapılan çalışmaları ifade eder. Bu çalışmalar rehabilitasyon hizmetleri eğitim uygulamaları, iş birliği ve psikolojik desteği içerir.
Son yıllarda engel gruplarında ailelerin , engelli çocuklarının eğitimlerine aktif şekilde katılma gerekliliği savunulur.
Erken eğitimle çocukların eğitimlerinin yanı sıra ailelerinde eğitilmesi sağlanır. Yeni yaklaşımlarda aile sadece verilen eğitimim uygulayan değil işbirlikçi, çocuğun sorunlarına çözümler üretebilen, nitelikte olması gerektiği savunulur. Yine kaynaklar aile-öğretmen işbirliğini hem çocuğun gelişimine hem de aile-öğretmen ilişkisine olumlu katkılar sağlayacağını savunur. Öğretmeni çocukla ilgili bilmediği bir özelik iş birliği ile paylaşılırsa çocuk öğretmen arasında olası problemlerin önüne geçer. Çalışmalar ailelerin çocuklarının gelişimler üzerinde çok önemli etkiye sahip olduklarını gösterir. Çocuğuyla konuşan anne-babanın, ona sebepler anlatan anne-babanın çocuklarının dil gelişimleri mutlaka iyi olacaktır.
Okul eğitim amacına uygun, programlı, aileyle işbirliği yapılarak ve ailenin aktif katılımıyla yapılmalıdır.
Kaynakça:
Okul Öncesi Eğitim İlke ve Yöntemleri, Anadolu Un. Yay. Eskişehir, 2000
Engelli Çocukların Aile Eğitimi Ders Notları , 2000
AKKÖK, Füsun , Farklı özelliği olan çocuk anne-babalarının yaşadıkları,